Vélemény: lufi vagy tényleg nagy durranás a virtuális valóság?

Hiányzó átütő erő, jövőbeni kilátások

3D tévé párhuzamok

Tény, hogy az általunk kipróbált eszközök már most alkalmasak arra, hogy kitágítsák a szórakozás, szórakoztatás határait, képesek ugyanis olyan plusz élményt kínálni, amely valóban eltér az eddig megszokottól. Ugyanakkor egyhuzamban egyelőre még csak körülbelül maximum fél órányi használatra vannak hitelesítve, mert nagyjából ekkor kezdenek jelentkezni azok a hátrányok, kényelmetlen tényezők, tehát a fej, a kar és a szem fáradása, illetve az unalom, amelyek együttesen arra késztetik az embert, hogy hagyja el, legalábbis egy időre, a virtuális valóságot.


[+]

Felettébb valószínű, hogy ezt az időtartamot a jövőben a fejlesztésekkel és az új tartalmak, programok megjelenésével sikerül majd kitolni. De egyelőre még be kell érni ennyivel, és ezért is nagy hiba az, hogy a gyártók a termékkommunikációban eltúlozzák a VR jelentőségét, a kép minőségét és magát az élményt, ebbe ugyanis bele van kódolva a csalódás, pont a kiforratlanság, a tökéletlenség miatt. Kicsit olyan az egész, mint mikor egy focicsapat leigazol valakit, akiről azt állítják, hogy az univerzum legjobb játékosa, aki majd elhozza a csodát, ám az első meccsén a nagy reménység csak egy gólt jegyez egy gólpassz mellett. Ez ugyan önmagában remek lenne, de ahhoz kevés, hogy megfeleljen a mesterségesen felkorbácsolt elvárásoknak. Nem lehet egyébként megkerülni a sajtó felelősségét sem ebben a kérdésben, már most jó pár olyan bulváros hangvételű írás jelent meg, amely kritika nélkül hozsannáz.

Sok mindenben párhuzam vonható a 3D megjelenítéssel, amelyet 5-6 éve hasonló vehemenciával próbáltak felfuttatni, és amely mostanra gyakorlatilag eltűnt a süllyesztőben. Akkor ugyanezt ígérték, azaz magával ragadó hihetetlen látványvilágot, csodálatos térhatású élményt, elképesztő forradalmi szórakozást, és persze a hasonló, elvakult módon dicsőítő írások sem hiányoztak. Pedig a 3D-nek egyébként lenne értelme, csak ahhoz megfelelő minőségű forrásanyag és megjelenítő eszköz kell, illetve hogy a néző rászánja magát, hogy nyugodtan, felugrándozás, ki-be szaladgálás, telefonálgatás nélkül végigüljön egy alkotást. Önmagában a 3D még nem garantál felhőtlen szórakozást, és ugyanez igaz a virtuális valóságra is, aki pedig ennek ellenkezőjét sulykolja rövid távú piaci érdekek miatt, az valójában saját maga ellen játszik.

Mit hozhat a jövő?

Az már most látszik, hogy a Virtuális Valóságban rengeteg fantázia van, de az is, hogy itt a hagyományos tartalmak nem biztos, hogy beválnak. A természetfilmeknél valószínűleg nem kell sokat variálni, viszont valószínűleg teljesen új megközelítésre van szükség a játékfilmeknél, sorozatoknál, ami érinti a forgatókönyvet épp úgy, mint a színészi játékot. Olyan alkotásokban lehet különös fantázia, amelyeknél direkt törekszenek arra, hogy többször újra lehessen vagy kelljen nézni ahhoz, hogy a néző teljesen megértse a cselekményt. Sokak szerint a sportközvetítéseket is új szintre emelheti ez a technológia, de mi például nem osztjuk ezt a nézetet.

Samsung Gear VR Samsung Gear VR
Samsung Gear VR [+]

A játékoknál bizonyos stílusok adják magukat, egy autószimulátornál például egy VR rendszer hasznos lehet, és egy FPS-t is biztos fel tud dobni egy ilyen eszköz. Emellett jó esély van rá, hogy a technológia lökést adhat a lassabb kaland- vagy logikai játékok népszerűségének, de mondjuk az arcade-oknál már nem ennyire egyértelmű a dolog, hogy a sport programokról ne is beszéljünk.

Ezen kívül rengeteg új kaput nyithat a virtuális valóság a kereskedelemben, hiszen így az egyes értékesíteni kívánt termékek minden korábbinál egyszerűbben, látványosabban és szabadabban szemügyre vehetőek, legyen szó autóról, ingatlanról vagy akár ruháról. Emellett borzasztó jó hasznát vehetik például az utazási irodák is, hiszen egy ilyen szemüveggel gyönyörűen be lehet mutatni a potenciális vendégeknek az egyes desztinációk előnyeit, szépségeit. Az oktatásban szintén nagy jövő állhat előtte, a gyerekek figyelmét biztos, hogy sokkal jobban fel lehet kelteni egy VR szemüveggel, mint egy tankönyvvel. Az építészirodák, lakberendezési stúdiók előtt is számos új lehetőséget nyithat meg ez a technológia; legalábbis miután megmutattuk egy építésznek a Samsung Gear VR-t, ő nagyon lelkes lett tőle, és rögtönk ecsetelni kezdte, hogy mennyire jól tudná használni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

19 − 9 =